Wat je moet weten over de psoas spier en zitten

Wat je moet weten over de psoas spier en zitten

Als je hier via een zoekterm terecht bent gekomen heb je waarschijnlijk al minstens een vaag idee van het belang van de psoas spier. Mogelijk heb je al eens gezocht naar bijvoorbeeld psoas massage, psoas stretches of psoas ontspanningsoefeningen. Je bent op zoek naar manieren om met deze spier om te gaan en de spanning en stress eruit te krijgen. Nou, dan zit je goed.

Aanleiding voor ons om eens heel specifiek op deze spier in te zoomen, is een stukje door orthomoleculair therapeut en diëtist Iris de Goede. Zij gebruikt onze STiT en noemt daarbij heel bewust de psoas:

"Deze STiT van LavaBird gebruik ik in mijn praktijk omdat ik lange dagen zit. Sitting is killing zeg ik altijd. Al helemaal als je wordt geblokkeerd tijdens het zitten. Dat is niet best voor je belangrijke psoas spieren. Als je mij al lang volgt op Instagram, dan weet je hoe belangrijk ik ze vind. Je werkomgeving moet gezond zijn!"

Daar zijn we het helemaal mee eens. Althans, niet helemaal. Sitting is killing is eigenlijk een kijk die door verkeerd zitten de wereld in is gekomen. Hardlopen op klompen is killing. Hardlopen zelf niet perse. 

Om die psoas in het juist perspectief te plaatsen, en de enorme potentie ervan voor jouw leven te snappen, is een beetje context handig. In het westen leven we vaak erg vanuit ons hoofd. En als we het hebben over ons hart, of we nu letterlijk de hartspier bedoelen, of de kern van wie we zijn en onze emoties, dan bedoelen we meestal dat gedeelte in onze borst waar onze hartspier zit.

Dat is echter niet de enige manier om ernaar te kijken. In veel oosterse tradities ligt het centrum van ons ‘zijn’ rond het zwaartepunt (het exacte midden) van ons lichaam: je core. Daar waar je bekken zich bevindt, je darmen, je onderbuikgevoel. Maar het is als je erover nadenkt bijvoorbeeld ook het centrum van je seksuele energie, en de plek waar nieuw leven ontstaat (je baarmoeder).

Vanuit je core, bouwt je hele keten van balans zich op. Alles rust erop. En daar zit ‘m dus ook direct de significantie voor jouw leven: als je kunt leven vanuit een ontspannen core, dan vind je makkelijk je balans, kom je makkelijker bij je emoties, voel je beter wat je werkelijk wilt en maak je levenskeuzes die echt bij je passen.

Dat is even heel kort door de bocht, maar ik denk dat dat wel gepast is, want het belang van leven vanuit een ontspannen core is niet te overschatten. Het tegenovergestelde is ook waar. Veel spanning in je core zorgt voor allerhande problemen rondom beweging, emoties en seksualiteit.

Een hele belangrijke spier in die kern van je lichaam, is naast bijvoorbeeld de piriformis, dus de psoas-spier. Tijdens het schrijven van dit stuk stuitten we op het boek Psoas, De spier van de ziel, door Liz Koch. Als je bovenstaande leest, over hoe zeer je core je leven beïnvloed, dan snap je allicht wel waarom ze de psoas de spier van de ziel noemt.

de Psoas spier

Wat ons betreft is het alleen een beetje kort door de bocht. Wij zouden misschien eerder zeggen: je core, de plek van de ziel. Of: je bekkenbodem, de basis van je ziel. Maar anyways, terug naar die psoas. Deze spier wordt niet voor niks ook wel de stress-spier genoemd.

Hij is in onze oorsprong namelijk essentieel wat bij de meest primaire stressrespons: fight of flight. Want wat gebeurt er als caveman Karsten (insiders-geintje, zie artikel over de STiT in de Nerds Playground) zich rot schrikt wanneer er ineens een sabeltandtijger buiten z’n grot staat?

Dan maakt zijn lichaam zich in een milliseconde klaar voor vechten of vluchten. De psoas is de spier die je bekken met je benen verbindt. Die spier staat dus direct vol op spanning om weg te kunnen sprinten of aan te kunnen vallen. En die respons, die hebben jij en ik nog steeds. Die spier knalt direct vol op spanning als wij om wat voor reden dan ook in de stressmodus schieten.

Maar dat is tegenwoordig zelden vanwege eerder genoemde sabeltandtijger. Grote kans dat het wél is omdat we bijvoorbeeld vanachter ons bureau ineens geconfronteerd worden met een volgende deadline, terwijl we al over tijd zitten te ploeteren met onze huidige deadline, terwijl bovendien je manager ongeduldig in de deurpost staat te wachten op je antwoord op een vraag, terwijl je ook nog eens weet dat hij niet blij gaat zijn met het antwoord dat je hem gaat geven...

BAM, je psoas onder spanning. Vechten! Vluchten!? Nee, gewoon blijven zitten op je stoeltje. Dus: geen ontlading. Die spanning neem je lekker mee naar huis. Veel mensen lopen rond met een permanent overspannen psoas. Terecht dat daar nu langzaam maar zeker meer aandacht voor komt om de vorm van bijvoorbeeld psoas massages, psoas stretch, en psoas ontspanningsoefeningen.

Maar wat heeft zitten hiermee te maken?

Nou dat zitten helpt meestal niet echt. Zitten, is meestal een constant verzitten. Dat zit zo:

Als we zitten op een traditionele bureaustoel, en we leunen met onze rug tegen de rugleuning, dan duwen we met onze rug constant tegen die leuning. Maar dit zorgt ervoor dat onze billen de andere kant op willen schuiven. Eigenlijk zetten we ons met onze rug af tegen de rugleuning, en schuiven onze billen langzaam weg van de rugleuning.

het probleem van zitten

Zo komt je onderrug steeds meer krom te staan. Je zakt onderuit en de spieren, pezen en botten in je core, waaronder de psoas, krijgen ongezonde krachten te verwerken. En niet alleen dat, ook je ingewanden krijgen minder ruimte.

Zeker omdat je hoofd en handen meestal wel op dezelfde plek moeten blijven om je werk achter een computer goed te kunnen doen. Je zit er dan al snel als een halve maan bij: ook je bovenrug, nek en schouder gebogen, waardoor ook daar een ongezonde spanning opbouwt en ook je longen en hart minder ruimte krijgen.

Om dat schuiven te voorkomen gebruiken veel mensen hun benen. Met je voeten op de grond geef je tegendruk zodat je billen niet van de zitting schuiven. Dus staan je benen constant onder spanning.

Een core-spier die het hierbij nog zwaarder te verduren krijgt? De psoas, want dat is de link tussen je core en je benen. En die spier kan spanning best aan. Hij is superkrachtig. Maar bij alle spieren is het voor hun optimale functioneren belangrijk dat flinke spanning en volledige ontspanning elkaar afwisselen (Als je hier wat dieper in wilt duiken, lees dan ons artikel over hardlopen en zitten in de Nerds Playground).

Eigenlijk zou de psoas zich tijdens het zitten lekker moeten kunnen ontspannen, zonder dat daar nou perse eerst een psoas massage voor nodig is. Maar ja, die kromme rug, en die stressreactie, maken dat hij in de praktijk vaak bijna nooit echt lekker kan ontspannen, waardoor je met een verkrampte psoas spier rondloopt en we die spanning overal met ons meedragen.

We noemden al manieren om een verkrampte psoas te behandelen, maar zijn er ook manieren om minder spanning op te bouwen? Iris de Goede noemde het al aan het begin van dit verhaal: zij gebruikt onder andere heel bewust de STiT om beter voor haar psoas te zorgen.

Het voordeel van zitten op een STiT, is dat je niet zit vanuit die kracht tegen de rugleuning, die zorgt voor disbalans en spanning, maar vanuit je core omhoog, wat de ontspanning stimuleert. En je benen zijn niet meer nodig om tegenkracht te geven, dus ook die kunnen hun ontspanning vinden.

Het gaat er bij de STiT niet om dat jouw die krachtige spieren die nodig zijn bij de intense bewegingen gebruikt worden. Houdt maar eens een stok op je hand in balans: het zijn de hele subtiele bewegingen die voor balans zorgen.De STiT balanskruk

Dat stimuleert jouw bekken en alle spieren er omheen, dus ook die psoas, om mee te gaan in dat subtiele balansspel dat ‘m veel meer zit in de minimale correcties, dan in de harde aanspanningen. Je traint op de STiT eigenlijk onbewust om vanuit die ontspanning te werken en leven.

Ben je benieuwd of de STiT ook jou hierbij kan helpen? Probeer ‘m dan eens 30 dagen uit. We geloven niet in één oplossing die voor iedereen werkt. Iedereen is anders. Dus als als de STiT na 30 dagen testen niet je ding blijkt, prima, dan stuur je m kosteloos retour en maken we het aankoopbedrag weer naar je over.

En wil je lezen wat Iris de Goede nog meer over de STiT zegt, check dan hier haar blogpost.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de Zitacademie, meer over onze samenwerking leest je hier

Oval 2 Copy 2 Created with Sketch.