De Zitacademie: LavaBird geboren uit tientallen jaren zitervaring

De Zitacademie: LavaBird geboren uit tientallen jaren zitervaring

LavaBird is niet uit het niets ontstaan. Onze kijk op zitten kwam niet vorig jaar plotsklaps tijdens een therapeutische Ayahuasca-sessie op Ibiza uit de lucht vallen. De STiT is niet ‘s nachts, door een dronken fee die uit een geheimzinnige magenta spiegel stapte, aan ons toevertrouwt.

Het is een product ontstaan uit tientallen jaren ervaring met zitten en mensen. En dat verhaal vertellen, kan niet zonder onze connectie met de Zitacademie te benoemen. Dat zit zo.


- - - Flashback naar de vorige eeuw - - - 


Dertig jaar geleden, toen Ramon net geboren was, startte Frank met Tilman Ergonomie. Hij had zijn opleiding als fysiotherapeut afgerond, was in aanraking gekomen met de producten van Stokke (nu Varier) en bracht die in Nederland aan de man.

Uit die connectie tussen producten en zijn kennis over het lichaam ontstond op den duur Tilman Ergonomie. Een soort showroom vol met oplossingen op zitgebied, met daarbij het meedenken en adviseren in ergonomische oplossingen.

Dingen die nu actueel lijken, zijn ouder dan we denken. 20 jaar geleden leverde Frank al zit-statafels bijvoorbeeld. Hij werd steeds vaker gevraagd om advies te geven op locatie, bijvoorbeeld bij mensen met lichamelijke problemen op hun werkplek.

Regelmatig werd hij gevraagd om een passende stoel te leveren. En ook regelmatig zei Frank dan: ik kan hier wel een stoel neerzetten, maar de werkplek deugt niet. En waren ze niet bereid om ook die werkplek aan te passen aan de persoon die er werkte, dan weigerde Frank een stoel te verkopen.

Jaar in jaar uit kwamen er zo de meest uitdagende situaties op zijn pad, en keer op keer lukte het om oplossingen te bedenken die verlichting gaven. Dat zette Frank aan het denken. Wat zorgt er nou voor dat het ons lukt om met een werkende oplossing te komen, terwijl andere bedrijven vaak geen blijvende verandering konden brengen?

Het antwoord? Het lichaam. Op alle plekken waar hij kwam, bestudeerde Frank hoe mensen hun lichaam gebruikten:

“Hey… als hij werkt trekt hij zijn voeten onder zich… waarom eigenlijk?”

Door te bestuderen hoe mensen hun lichaam gebruikten, lukte het om steeds een bij de persoon passende oplossing te vinden. Klinkt heel simpel en logisch, maar de gangbare manier van werken was niet gericht op het lichaam, maar op een product: heeft iemand last? Gebruik dan stoel X, dan wordt het vast beter. Of niet. Maar dan heb je wel een stoel verkocht.

Ik schrijf “de gangbare manier van werken was niet gericht op het lichaam”, maar wat dat betreft is er in die dertig jaar tijd helaas nog weinig veranderd. Nog steeds ligt de focus op stoelen en bureaus in plaats van op hoe mensen tijdens het zitten en werken hun lichaam gebruiken.

Frank richtte dus in 2009 de Zitacademie op. Een bedrijf dat zich volledig richt op het lichaam. Een bedrijf ook, dat expres geen stoelen verkoopt, maar workshops om mensen te helpen om te ontdekken wat zitten is. Om te ervaren hoe zij zelf het makkelijkst optimaal zitten.

Tijdens een Zitworkshop ervaar je als deelnemer in een paar uur tijd vanaf scratch wat je bekken is, hoe je je bekken gebruikt, en in welke lichaamspositie je jouw bekken het makkelijkst ontspannen rechtop kantelt.

Daaruit volgen een zitadvies en tips voor bruikbare zitoplossingen, maar geen verkoop gericht op één wondermiddelstoel. Want die stoel bestaat niet. Ook de STiT is niet het wondermiddel dat al onze problemen oplost. Ons lichaam zit, een stoel is maar een hulpmiddel. Fun fact: iemand die zich het zitten meester heeft gemaakt, kan op bijna elk middel wel een manier vinden om goed te zitten.

De Zitacademie begeleidde sinds haar oprichting honderden mensen naar een fijnere manier van zitten. Dat leidde voor de Zitacademie tot een schat aan ervaring over hoe mensen zitten. En dus ook tot de conclusie: niet voor iedereen werkt hetzelfde.

De Zitacademie ontwikkelde daarom de zitcriteria, een manier om zitten te beschrijven, en om dus te kunnen duiden welke positie en welk middel bij wie goed past.

Vraag je iemand: wat ís zitten eigenlijk? Dan kunnen veel mensen daar eigenlijk geen antwoord op geven zonder over een stoel te gaan praten. Daarover lees je meer in het artikel Wat is zitten eigenlijk?

De zitcriteria kan je zien als een taal om zitten mee te beschrijven, en dan op de meest logische manier: met het lichaam als uitgangspositie in plaats van de stoel. Ik bedoel, als we hardlopen beschrijven, gaan we ook niet praten over hoe de ene schoen voor de andere wordt gezet.


In tien stappen worden wat zitten betreft allerlei variabelen doorlopen om tot een beeld te komen hoe een individu optimaal zit. Voor dit artikel lijkt het me niet nodig om al die zitcriteria inhoudelijk bij langs te gaan. Bovenstaad zie je een beeld met de tien criteria. Wat voor nu van belang is, is dat uit deze kennis over het zittende lichaam, ook LavaBird is ontstaan.

LavaBird levert in tegenstelling tot de Zitacademie wél een fysiek zitproduct: de STiT. Dat is ergens tegenstrijdig. We geloven namelijk in de inzichten die de Zitacademie heeft opgedaan. We moeten stoppen met stoelen en krukken op de markt brengen alsof dat de oplossing is voor onze zitproblemen.

Het probleem is dat ons lichaam is ‘vergeten’ om zelf te zitten. En hoe meer je dat weer aanleert, hoe makkelijker je een fijne houding aanneemt, waar je ook op zit.

Er zit een verborgen wereld aan beweging in ons. Pezen, organen, botten, spieren, allemaal op elkaar afgestemd en met elkaar samenwerkend in een zo optimaal mogelijke balans. Wij noemen dat Intrinsic Motion. Die Intrinsic Motion leren begrijpen, en daar vanuit leven, dat is wat écht helpt. Daarover lees je meer in dit artikel.

Waarom dan tóch een product op de markt brengen? Omdat we wel geleerd hebben dat er producten zijn die ons aangeboren zitgedrag ‘stimuleren’ / ‘wakker schudden’, en dat er producten zijn die dat juist erg moeilijk maken.

In de praktijk blijkt dat de STiT het overgrote deel van de gebruikers helpt bij het terugvinden van hun aangeboren zitgedrag. Maar niet voor iedereen is de STiT de beste oplossing. Daarom geven we mensen de ruimte om de STiT dertig dagen te proberen. Als het voor hen niet werkt, dan mag de STiT kosteloos retour en krijgen ze het aankoopbedrag terug.

En mochten ze ervoor open staan, dan adviseren we ze om een Zitworkshop te overwegen omdat die intensieve aandacht voor hun lichaam ze kan helpen om wel een product te vinden wat bij ze past. Ook als dat een product van een ‘concurrent’ is.

We zijn niet met LavaBird begonnen om iedereen op een STiT te krijgen, maar om zo veel mogelijk mensen te helpen met gezonder zitten, lekkerder in hun vel zitten, weer in contact komen met hun lichaam en beter aanvoelen wat ze nodig hebben. Zoals we bij LavaBird zeggen: to be moved by you again.

Terug naar blog